top of page

KATi HECK

Meister Stuten Stellvertreter

24 November, 2016 - 21 January, 2017

Tim Van Laere Gallery is pleased to present our third solo exhibition with Kati Heck.
If painting is a language Kati Heck speaks it in all dialects. The 20th century saw painting analyzed and deconstructed until we declared it dead. In her intuitive manner, Heck revives painting into a new form, creating a universe that captivates us.
 
Don’t let her fool you.  At nine months pregnant Kati Heck may appear to be lounging with a cat on her lap, but, as always, she is patiently plotting the moment women, for the benefit of the world, take it over.  She is the motherly embodiment of nature vs. nurture. She’ll roast you a chicken, invite you for dinner, and sit across from you with that particular smile of hers examining the way your teeth come together while you chew. She will join you while you drink yourself under the table and then hold a magnifying glass to the dribble coming off your chin. Heck keeps us on our toes. Her paintings, like her presence, hold us accountable for existing. Her work can be as playful as it is brutal, beautiful as it is grotesque, often at the same time.
 
Kati Heck (b. Dusseldorf, Germany) lives in Antwerp with her husband. Though her work spans sculptural installation, short film, and photography, s he is best known for her large-scale paintings.
The work for her exhibition, Meister Stuten Stellvertreter, began by listening to the Gustav Mahler song, Ich Bin der Welt Abhanden Gekommen, I am Lost to the World.
 
Makeal Flammini



De tentoonstelling Meister Stuten Stellvertreter  is de derde solo tentoonstelling

van Kati Heck bij Tim Van Laere Gallery. Als je de schilderkunst als een taal beschouwt, dan spreekt Kati Heck er alle dialecten van. In de 20ste eeuw werd het schilderen geanalyseerd en gedeconstrueerd tot we het dood verklaarden. Op haar eigen, intuïtieve manier blaast Kati Heck het schilderen nieuw leven in en maakt het tot een universum dat ons boeit.
 
Laat Kati Heck je niet beetnemen. Op het einde van haar zwangerschap lijkt ze misschien enkel te willen rusten op de bank met haar kat op schoot maar, in werkelijkheid en zoals altijd, is ze geduldig het moment aan het plannen waarop de vrouwen de wereld gaan over nemen. Ze is de moederlijke belichaming van het nature vs nurture concept. Zij zal een kip braden voor jou, je uitnodigen voor diner en ze zal tegenover je zitten met die bepaalde glimlach van haar terwijl ze bestudeert hoe je tanden in het vlees samenkomen terwijl je aan het kauwen bent. Zij zal samen met jou aan tafel zitten terwijl je je lazarus drinkt en dan zal ze een vergrootglas bovenhalen om het speeksel dat van je kin afdruipt te bestuderen. Kati Heck houdt ons scherp. Ze zorgt zowel door haar schilderijen als door haar aanwezigheid dat we verantwoordelijk blijven voor ons bestaan. Haar werk kan zowel brutaal zijn als speels, even mooi als grotesk, en vaak beide tegelijkertijd.
 
Kati Heck (geboren in Düsseldorf, Duitsland) woont met haar echtgenoot in Antwerpen. Haar werk gaat van sculpturale installaties, tot kortfilms en fotografie en ze is het meest bekend voor haar buitengewoon grote schilderijen.
Voor ze aan de werken voor haar tentoonstelling ' Meister Stuten Stellvertreter' begon, luisterde ze naar het lied van Gustav Mahler, Ich Bin der Welt Abhanden Gekommen, (Ik ben verloren voor de wereld).
 
Makeal Flammini

bottom of page